zondag 17 februari 2008

Nog een idee voor de fontein

Voor de fontein had ik een piramide ontworpen, maar toen ik de mockup geïnstalleerd had vond ik toch dat hij wat "Simplicity & Inner calm" mist. Misschien ligt het er gewoon aan dat het een houten mockup is in plaats van d echte fontein van rode steen.

Als alternatief heb ik een rode steen uit mijn tuin gepakt, waar toevallig al een gat in zat, en die eens in de vijver geplaatst. In ieder geval voldoende Simplicity daarin.


De mockup van de piramidefontein


Alternatief: een stuk rode flagstone

De flagstone is zo'n 6 cm dik en niet helemaal de goede vorm. Hij zou vierkanter moeten zijn.

video
Video van de rode flagstone fontein

En de hamvraag is dan nu: Welke van de twee is meer "alive"?

Labels:

woensdag 13 februari 2008

Het ontwerp van de fontein

De fontein staat midden in de fonteinvijver die via een kanaal verbonden is met de grote vijver.

De plaats van de fontein

De fontein is een sierobject, maar het hij heeft ook een functie, namelijk zuurstof in het water brengen.

De fontein is typisch een object dat zich leent voor ontwerp via Structure Preserving Transformations en de vijftien eigenschappen van goed ontwerp van Alexander.

De uitgangssituatie voor het ontwerp is:

  1. de vierkante fonteinvijver van 90 x 90 cm voor het raam van de loungehoek
  2. het houten plankier rondom de vijver
  3. de behoefte van de vissen aan zuurstofrijk water
  4. het kanaal naar de grote vijver
  5. de grote vijver met de rand van flagstones

Omdat het hier een ornament betreft, is het belangrijk om de Structure Preserving Transformations een aantal malen toe te passen, zodat een intenser object ontstaat.

Omdat het bijeen fontein om water gaat, ontwerp ik vanuit het gezichtspunt van het water.

Ik pas de volgende transformaties toe

  1. maak in de vijver een vierkante rand van water door de fontein in het midden te plaatsen, met een vierkante basis (ontstaat: Boundary)

  2. breng het water omhoog tot een hoogte van ongeveer de diameter van de fontein en laat het via zwaartekracht naar beneden stromen

  3. verdeel het water in een vierkant (ontstaat: Echo's, Good Shape, Local Symmetries) en laat het vrij vallen

  4. herhaal dit een aantal keren met een steeds groter vierkant (ontstaat: goede beluchting voor zuurstofopname, Gradients)

  5. maak de fontein van gestapelde platen rode flagstone (ontstaat: Echo's, Non seperateness, Roughness)

  6. maak de platen oplopend in oppervlak van boven naar onder (ontstaat: Gradients)

  7. werk de randen van de platen ruw af (ontstaat: Roughness)

  8. maak een vierkant luchtkanaal tussen de platen en het vallende water door de plaat over te laten steken boven een afstandhouder (ontstaat: Positive space, Good shape, Alternating Repetition)

Het eerste ontwerp heb ik gemaakt in Stetchup van Google.


Sketchup ontwerp van de fontein


Sketchup ontwerp van de fontein

Daarna heb ik een mockup gemaakt van 18 mm underlaymentplaat. De plankjes hebben de maten (mm):
400 x 400
320 x 320
240 x 240
160 x 160
80 x 80

De tussenliggende flenzen zijn 40 mm kleiner en het zijn er steeds twee. De afstand tussen de platen is dus 36 mm.


De plankjes gezaagd

Vastschroeven van de platen


De platen hebben een gat in het midden voor een stijgbuis
De piramide klaar met de stijgbuis


Klaar om geïnstalleerd te worden
Om de fontein te plaatsen heb ik een stapel terrasstenen in de fonteinvijver gestapeld.
De fundering
Ik had al een pomp gekocht. Ik sluit de fontein met een stukje tuinslangaan op het zijwaardse tuitje.


De fonteinpomp
Geplaatst en klaar voor de test
In eerste instantie spoot er te veel water uit de fontein. Er zit een klep op de pomp waarmee je het debiet kunt inregelen. Ik heb hem iets terug geregeld.


De fontein in werking

Verder stond hij scheef waardoor het water één kant op liep. Met een houtje was dat snel verholpen.
De fontein in de vijver


De fontein door het raam gezien
video
Video van de fontein

Het lijkt me dat de fontein zo redelijk goed is. Morgen nog eens kijken bij daglicht.

Labels: , ,

maandag 11 februari 2008

De realisatie van de latwerken voor de ramen

In het ontwerp van de ramen heb ik geblogd hoe ik onderverdelingen van de ramen ontworpen heb.


De mockup van de ramen aan de voorkant

In dit artikel laat ik zien hoe ik de latwerken gemaakt heb.

Ik ben begonnen met het zagen van latjes van 15 x 15 mm uit een plank van 18 mm vurenhout.
De latjes heb ik half ingezaagd en uitgebeiteld om halfhoutsverbindingen te maken.


Latjes ingezaagd


Het hout is voor 50% van de dikte weggestoken

Daarna heb ik de latjes pas gemaakt en aan elkaar gelijmd. Onder de lijmverbindingen heb ik een stukje plasticfolie gelegd om te voorkomen dat de latjes straks vastzitten aan het werkblad.


Het latwerk op de werktafel geklemd


Alle latjes gelijmd en geklemd

Na een nachtje drogen en het wegschuren van oneffenheden kan het latwerk gefreesd worden. Met de bovenfrees en een profielfrees heb ik de randjes iets teruggelegd en afgerond. Dat staat net wat beter. Daarna is het raamwerk als proef geplaatst. Het klemt licht en houdt zichzelf op de plaats.


Proefplaatsing


Detail van het freeswerk

Er zaten hier en daar wat kieren in mijn houtverbindingen. Die heb ik daarom dichtgeplamuurd.


Plamuren


In het plamuur gezet

Na schuren is het raamwerk in de grondverf gezet.


Grondverf aangebracht

En vervolgens afgelakt met Histor Ivoor wit.


Detail van het latwerk


Het latwerk gereed

Nu moet er alleen nog onderin een vel rijstpapier of zo iets in gemaakt worden om de inkijk wat te beperken.

Het staat mooi maar het is heel veel werk om ze te maken. Nu nog maar vier latwerken...

Labels: ,

vrijdag 8 februari 2008

Voorjaar op Dissel 40

De zon schijnt en het wordt voorjaar op Dissel 40. De krokussen staan in bloei op de aardwal. De kleurstelling voor de aardwal is eigenlijk rose - rood. Liefst had ik dan ook rode krokussen gehad, maar die bestaan helaas niet. Daarom heb ik er witte in gepoot. Dan loopt de kleur dus eigenlijk van wit tot rood met alles er tussen in.


Krokussen in de aardwal


Witte krokussen


Witte krokussen


Een verdwaalde paarse krokus

Ook de vissen zijn een stuk levendiger nu het water wat warmer wordt. Volgens mij hebben ze allemaal de winter goed overleefd.


Vissen voeren


In totaal een stuk of vijftig vissen in de vijver

Ik ben heel blij dat het eindeloze regenweer nu even achterwege blijft!

Labels: ,

Het verschil tussen genereren en fabriceren

Alle dingen in de natuur zijn gegenereerd. Dat wil zeggen dat het proces waardoor ze ontstaan vast ligt, maar de uitkomst niet. De uitkomst wordt beïnvloed door allerlei subtiele omgevingseigenschappen. Daarom is het resultaat nooit exact, maar wel herkenbaar, als lid van een familie.

In levende voorwerpen wordt het creatieproces aangestuurd door het DNA. In "anorganische processen" zijn de scheppende processen natuurprocessen zoals getijden, wind, erosie, zwaartekracht, zonnestraling, etc. Hier liggen universele natuurwetten aan ten grondslag. Hierdoor zijn de processen altijd in wezen hetzelfde.

De maïskorrels in een maïskolf hebben niet allemaal precies dezelfde vorm. De uiteindelijke vorm komt voorst uit het proces waarbij de korrels groeien, opzwellen en tegen elkaar drukken. Elke korrel wordt daarbij op eigen manier vervormd. Er ontstaat een familie van korrelvormen die vormeigenschappen gemeen hebben.


Maïskorrels zijn gegenereerd

De voorwerpen die wij mensen maken zijn, vooral sinds de industriële revolutie, gefabriceerd. Dit betekent dat het eindresultaat vastgelegd is (in een technische tekening) en dat het aan een fabrikant over gelaten wordt om het product te maken. Het proces is dus in principe vrij.

De cilinders in een cilinderlager hebben ongeveer de vorm van een maïskorrel, maar ze zijn volgens een wezenlijk ander proces gemaakt. Doordat ze in serie geproduceerd worden met behulp van machines krijgen ze exact dezelfde vorm. In het geval van een wentellager is dat functioneel. Wanneer de cilinders niet gelijk zijn, dan werkt het lager niet.


Een wentellager is gefabriceerd

Echter, dezelfde technieken worden gebruikt voor zaken waar helemaal geen (esthetische) meerwaarde heeft dat de producten exact hetzelfde zijn. Dat komt voort uit het feit dat industriële processen vaak goedkoper zijn dan meer handmatige processen.

Vroeger was een steen handgevormd uit natuursteen of klei, waarbij verschillen ontstaan door de handelingen van de maker. Stel dit tegenover een moderne baksteen die uit een industriële strengpers komt. Dit soort stenen zijn vrijwel exact gelijk.


Steenwerk met industriële steen


Steenwerk met handgehouwen natuursteen

De tweede muur heeft duidelijk veel meer "leven" in zich dan de eerste.

Je ziet dan het vreemde fenomeen dat stenen, bijvoorbeeld voor in de tuin, "getrommeld" worden. Dit betekent dat exact gemaakte (beton)stenen in een draaiende trommel gegooid worden en daar door het stoten aan elkaar "oud" gemaakt worden. Zo zijn ze dan "mooier".


Getrommelde betonstenen

Let wel dat trommelen weer een creatiemethode is waarbij het proces bepaald is en het eindresultaat niet. Elke steen heeft een individueel traject doorgemaakt en is daardoor anders beschadigd.

Stel je voor dat je voor elke steen een technische tekening zou maken voor het beschadigingspatroon en dat je die stenen dan met een beitel volgens tekening zou bewerken (= fabriceren).

In het algemeen kun je stellen dat generatieprocessen voorwerpen opleveren die meer "heel" zijn, meer "leven" in zich hebben, dan fabricageprocessen. Een fabricageproces zal meestal een steriel object opleveren.

De kunst is dus om generatieprocessen te ontwikkelen die in onze tijd betaalbaar zijn.

Labels: , ,

Structure Preserving Transformations

Het universele proces van het ontwerpen van objecten gaat volgens Alexander als volgt:

  1. Ga uit van wat er is, zie de “heelheid” van de situatie
  2. Zoek de plek met het minste “leven”
  3. Pak één gebied tegelijk aan
  4. Zie de latente centers
  5. Versterk wat er (latent) is
  6. Gebruik de 15 transformaties (breng (enkele van) de 15 eigenschappen aan)
  7. Let op detail en geheel tegelijk
  8. Test of het “leven” van het geheel toegenomen is
  9. Test of de aanvulling de meest eenvoudige is die het doel bereikt (Simplicity & Inner Calm)
  10. Herhaal dit proces een aantal keer

Het bijzondere is dat Alexander claimt dat dit proces universeel is. Je kunt er dus een stad, een huis, een tafel of een fineerpatroon mee ontwerpen. Voorzover ik deze methode tot nu toe heb gebruikt, ben ik het met hem eens.

Labels: ,

donderdag 7 februari 2008

Ontwerp van het fineer van de hovertafel (vervolg)

In een vorig artikel schreef ik over het ontwerp van het motief in het blad van de hovertafel. Ik was nog niet helemaal tevreden met de manier waarop ik de kleuren had toegepast in het ontwerp.

Er zijn drie kleuren van dit bamboefineer, en daarvan had ik de donkerste kleur voor de blokken
gebruikt. Het leek me echter beter om de stoken donker te maken, omdat dat de rand meer benadrukt. Het contrast is beter.

Daarom heb ik een nieuw proefstukje gemaakt. Ik heb ook meteen de nerfrichting van de blokken afgewisseld.


Links het nieuwe ontwerp, recht het oude

Dit is een typische keuze voor de "Mirror of the self" test van Alexander. Je vraagt je dan af: Welke van de twee is meer zoals ik, als mens, ben. Dus niet idiosyncratisch, maar universeel menselijk. En dan is het het linker (nieuwe) ontwerp.

Bovendien staat het al goed zonder de zwarte rand. Dus die laat ik dan ook maar weg.

Dus nu met de tafel aan de slag.

Labels: , ,

woensdag 6 februari 2008

Lezing over patronen op 10 maart in Dissel 40

Op 10 maart a.s. om 19.30 uur hou ik als proef een lezing, bezichtiging/demonstratie en discussie over de “Pattern Language” en overige ontwerptheorieën van Christopher Alexander. Ik heb een er een mooie Powerpoint presentatie voor gemaakt, met veel plaatjes.


De voorpagina van mijn Powerpoint

Aan de orde komen niet alleen de patronen maar ook:
  • de "mirror of the self" test waarmee je objectief de relatieve "wholeness" van objecten kunt bepalen
  • de 15 eigenschappen van dingen die "live" in zich hebben
  • Het verschil tussen genereren en fabriceren van objecten
  • Structure Preserving Transformations als methode om te ontwerpen
Het geheel natuurlijk toegelicht aan de hand van voorbeelden uit mijn huis. We hebben al even geoefend door (een deel van) de lezing voor de buren te geven en dat ging prima.

We hebben berekend dat er plaats is voor zo'n 15 mensen als we er wat klapstoeltjes bij zetten. Dat houden we even aan voor het experiment, maar misschien passen er nog wel wat meer in.

Behalve dat het leuk is om deze ideeën via een lezing uit te dragen, is het ook een voorzichtig experiment met een (semi) commerciële activiteit, want ik vraag een toegangsbedrag van EUR 5,-.

Nu nog flink wat reclame maken en eens kijken wat er gebeurt.

Download de flyer hier (en verspreid hem!)



Als je wilt komen, graag aanmelden op dissel40@angenent.biz.

Labels: , ,

Villa Cavia

Omdat Sandra en ik elkaar op 4 februari twee jaar kenden had ik een cadeautje voor haar gemaakt: Een Tiffany setje voor het versieren van het caviaparadijs.
Het setje bestaat uit een naambord en zes wandlampjes, gemaakt van Tiffany glas.


Het glas van het naambord is gesneden


Solderen van het naambord


Het naambord gesoldeerd en het soldeer zwart geëtst

De zes wandlampjes bestaan uit een vijftal plaatjes glas, een messing strip en een lampfitting met een 6Volt fietslampje.


Het glas en de onderdelen voor de wandlampjes

De wandlampjes worden van stroom voorzien door een universele adapter. Ik heb de adapter op 12V ingesteld en steeds twee lampjes in serie geschakeld per verdieping van het hok.

De wandlampjes zijn van boven open zodat je het lampje kunt vervangen. Ook schijnt het licht dan mooi over de achterwand en kaatst mooi terug via het plafond. De indirecte verlichting geeft een gezellig effect.


Een wandlampje 's avonds


Wandlampje overdag


Villa Cavia, nog zonder het naambord

Het naambord heeft vier oogjes aan de vier hoeken (later nog aangebracht) en is vastgezet met messing bolkopschroefjes.


Het naambord

We hebben nog geen enthousiaste bewonersreacties gehad, maar in ieder geval worden de lampjes niet kapotgeknaagd.

Cavia's in hun appartement in Villa Cavia

Het totaalplaatje van Villa Cavia
Conclusie: Het staat heel knus en ik hoop dat de cavia's het ook leuk vinden.

Labels:

zaterdag 2 februari 2008

Het ontwerp van het fineer van het blad van de hovertafel

Het blad van de hovertafel is nu nog van blank MDF, het moet nog gefineerd worden.

Het blad wil ik fineren met bamboefineer. Dit is te krijgen bij Moso (http://www.moso.nl/). Ik heb een setje monsters bij hen aangevraagd en toegezonden gekregen. De keuze voor bamboefineer komt voor uit het kleurschema: horizontale vlakken zijn houtkleur.

Eerst maak ik een proefstukje. Ik heb namelijk nog nooit gefineerd. Informatie over fineren vond ik bij de Arnhemse fijnhouthandel http://www.af.nl/ . Klik hier voor hun handleiding fineren. Verder wil ik experimenteren met het ontwerp, dus het proefstuk is ook een soort mockup.

Het proefstukjes heeft dezelfde samenstelling en verticale afmeting als de tafel. Het bestaat uit een vurenhouten randprofiel, twee platen 4 mm MDF en een kern van polystyreen, samengelijmd met PVA lijm.


Het proefstuk wordt gelijmd

Er zijn drie kleuren fineer: ‘naturel’, ‘caramel’ en ‘khaki’ (een kleur tussen naturel en caramel). Binnen elke kleur zijn er twee structuren. De mooiste structuur vind ik die waarbij je de banen van de stroken bamboe ziet. Net zoals in de vloer.

Het fineer bestaat uit 0,5 mm bamboe en 0,1 mm backing (cellulosevlies), een laag die het bamboe bij elkaar houdt.


De fineermonsters met de banen

Eerst heb ik de rand van de tafel precies op de fineerdikte van 0,6 mm afgeschuurd. De rand steekt net iets hoger dan het blad. De rand heb ik geschilderd met grondverf en twee lagen zwart.


De rand in de grondverf

Voor bekleding van de tafel heb ik een een ontwerp gemaakt volgens de methode van Structure Preserving Transformations en rekening houdend met de 15 eigenschappen van goed ontwerp van Alexander.

  1. Versterk de rand van de tafel met een rand in het blad.
  2. Maak de rand flink groot. (Boundaries, Levels of Scale)
  3. Versterk de rand in het blad voor deze zelf ook weer randen te geven. (Boundaries)
  4. Maak de rand symmetrisch. (Local Symmetry)
  5. Maak binnen de randen een patroon dat overeenkomt met een thema elders. (Echo's)
  6. Maak dit thema: 45 graden draaien (dit komt voort uit de 135 graden in het blad en in de hoeken in de zitbank, die weer voortkomen uit de behoefte om ook in de hoeken van de bank te kunnen zitten.) (Undulating Repetition, Echo's, Not Seperateness)
  7. Pas het thema toe in de vorm van vierkanten (Local Symmetry, Good Shape, Strong Centers)
  8. Maak de vierkanten donker tegen een lichte achtergrond (Contrast)
  9. Laat de nerf van de vierkanten om en om links en rechts lopen. (Undulating Repetition)
  10. Laat het grote vlak van de tafel leeg. (The Void, Inner Calm)
Het ontwerp heb ik uitgetekend op ruitjespapier op de tafel.


Het tekenen van het ontwerp op de tafel

De vierkanten heb ik uitgeknipt en heen en weer geschoven tot ze goed lagen. Met name de hoekoplossing was even zoeken. In de afbeelding hieronder probeer ik ook nog een tweede rand met kleinere vierkanten.


Het ontwerpen met papier

Daarna heb ik het ontwerp gesneden uit fineer, met een hobbymes en met de papiersnijmachine.

Snijdenvan de stukjes fineer


Passen van de stukjes

Het snijden van scherpe punten fineer bij de hoekoplossing is lastig omdat het fineer de neiging heeft af te breken. Toch kun je dit wel weer oplossen door een klein stukje fineer er aan vast te plakken.


Snijden van de hoekoplossing

De stukjes zijn ingesmeerd met PVA-lijm (witte houtlijm) en vastgedrukt met de strijkbout. De lijm hardt hierdoor sneller uit.


Vaststrijken van het fineer

Het geheel is geschuurd en gelakt met acryl meubellak op waterbasis. De eerste laag 5% verdund. Dan nog twee lagen.


Proefstuk geheel geplakt, glanst van water omdat ik de lijmresten er van afgepoetst heb


De zwarte rand is afgeplakt


Schuren met korrel 400


Lakken


Het resultaat

Conclusie van dit experiment:
  1. Het resultaat is erg fraai
  2. Het fineren is goed te doen, maar het is erg arbeidsintensief
  3. De nerforiëntatie van de donkere vierkanten moet echt om en om zijn
  4. Ik kan nog eens kijken of ik de kleuren anders kan maken, de randen van de rand hebben nu wat weinig contrast.

Labels: , , ,

De 15 eigenschappen van objecten die leven

Alexander heeft na jaren van observatie 15 eigenschappen ontdekt in objecten, dingen, die "leven" in zich hebben (of "heel" zijn). Deze 15 eigenschappen zijn:

  1. Levels of Scale
  2. Strong Centers
  3. Boundaries
  4. Alternating Repetition
  5. Positive Space
  6. Good Shape
  7. Local Symmetries
  8. Deep Interlock and Ambiguity
  9. Contrast
  10. Gradients
  11. Roughness
  12. Echo's
  13. The Void
  14. Simplicity and Inner Calm
  15. Not-Seperateness

Levels of Scale

Er zijn duidelijk te onderscheiden niveaus wat betreft vorm en detaillering.


Levels of scale in een deur

Strong Centers

Een sterk center ontstaat doordat centers weer opgebouwd zijn uit andere centers en doordat centers meerdere van deze 15 eigenschappen in zich hebben.


Koepels in een moskee


Boundaries

De grenzen van vormen zijn relatief groot in oppervlak/volume, in de orde van grootte van datgene wat ze omsluiten.


Boundaries recursief in deze lijst

Alternating Repetition

Herhaling heeft een golfkarakter.


Afwisseling van hol en bol in dakpannen

Positive Space

Ruimte die "leeg" gelaten wordt, heeft een duidelijke vorm


Sint Pieter plein in Rome

Good Shape

De onderdelen waar een vorm uit is opgebouwd zijn geometrische vormen (vierkant, rechthoek, cirkel, pijl, etc)


Goede vorm in een zeil bestaande uit gebolde rechthoekige stroken

Local Symmetries

Details hebben symmetrie, het geheel niet.


Lokale symmetrie in grachtenhuizen

Deep Interlock and Ambiguity

Vormen grijpen in elkaar


Maya steenwerk grijpt in elkaar

Contrast

Er zijn sterke contrasten in kleur en vorm


Zwart-wit contrast in een zebra vel

Gradients

Er zijn verlopen in vorm, grootte, richting, etc.


Verlopen in groote en richting in romeins tegelwerk

Roughness

De vorm is ruw in de zin dat is gelet op wat qua vormgeving essentieel is en niet op technische perfectie.


De ruwe vormen van de stenen maken deze muur interessant

Echo's
De vorm komt meerdere keren terug in het ontwerp.


Een familie van motieven

The Void


Er is een leegte of ruimte in het ontwerp, hierdoor ontstaat rust.


Grand Central Station New York

Simplicity and Inner calm

De vorm is in evenwicht met zichzelf en de omgeving. Er zijn geen onnodige details.


Japanse steentuin straalt rust uit


Alleen wat nodig is in deze strandhut

Not-Seperateness

De vorm is verbonden met de omgeving.


Verbinding tussen klooster en zee: Mont St. Michel

Labels:

eXTReMe Tracker